Viime aikoina uutisia kuunnellessa on kovasti tullut esiin paljon negatiivisia asioita. Positiiviset uutiset tuntuu olevan vähissä. Uusi normaali on tullut elämäämme. Suuret taloushuolet painavat niin henkilökohtaisilla tasoilla, kunta- ja valtiotasolla sekä etenkin yritysmaailmassa. Varsinkin palvelualojen talous on sakannut pahasti. Valtion ylin johto tekee parhaansa sen tilannekuvan mukaan mitä heillä kulloisenakin hetkenä on ja tasapainoilee erilaisten kieltojen ja talouden vaikutusten välillä. Ei ole helppoa! Meidän yrityksemme tuottaa palveluitaan pääasiassa palvelualalle. Jopa 85% meidän liikevaihdostamme koostuu palvelualalle myydyistä palveluista ja tuotteista.
Silti me emme lannistu. Suurien muutoksien julkistaminen antavat vielä vähän aikaa odottaa. Odottavan aika tuntuu pitkältä, mutta isot muutokset halutaan suunnitella ja valmistella äärimäisen hyvin. Muutoksen tulette näkemään. Se siis näkyy, tuntuu ja kuuluu. Sen lupaamme. Muutos tulee olemaan todella positiivinen ja siinä näkyy ammattilaisen kädenjälki. Kovasti jo odotettu muutos.
Meidän pitkän tähtäimen strategiamme ja visio oli rakennettu vuoteen 2019. Eli viime vuoteen. Uutta lähdettiin luomaan tähtäimen ollessa vuosi 2025. Nopeasti kuitenkin huomattiin, että on todella vaikea tehdä uutta 5 vuoden strategiaa ja visiota sekä tavoitteita viiden vuoden päähän. Vuoteen 2019 tehdyn visiomme mukaisesti halusimme olla tunnettu ja positiivinen yksityisen turvallisuusalan yritys, jolla liikevaihto ylittää 3M€. Ennen kaikkea halusimme olla Etelä-Pohjanmaan suurin ja tunnetuin toimija. Slogan ”turvaa selustasi” luotiin, millä oli yhteensä 22 ulottuvuutta. Mitä sillä haettiin? Sitä itsekin voitte pyörittää mielessä. Slogan alkaa olla nyt kuitenkin kulunut ja väsynyt. Tuota lausetta, kun lähti pyörittelemään monesta suunnasta, niin aina löytyi uusi näkökulma. Näkökannat tukivat meidän sen hetkistä visiota. Näiden ympärille oli helppo rakentaa silloinen strategia.
Tavoitteisiin päästiin. Päästiinkö liian helpolla? Tuli urheilumaailmastakin tuttu tilanne. Ollaan huipulla ja sitten alkaa notkahdus. Mitäs sitten seuraavaksi? Olimme antaneet hallituksena oman osaamisemme ja tuntui että mehut oli kerta kaikkiaan juotu. Huomattiin, että uuteen visioon ja strategiaan ei meillä enää ollutkaan riittävästi ideoita ja innovatiivisuutta. Sen rakentamiseen tarvittiin ulkopuolista apua. Jonkun piti aukaista meidän solmumme päässä. Mr/ms Google törmäsi internetin ihmeellisessä maailmassa nimeen Mikko Isoniemi ja hänen lauseeseensa: ”Intohimoni on auttaa yrityksiä kasvamaan”. Samaan aikaan jyllännyt korona vapautti yrityksen johdon resursseja miettimään Isoniemen haastamana asioita aivan uudelta kantilta. Kiitos siis Mikon kyseenalaistamisen ja motivoinnin. Alkoi rakentumaan keväällä 2020 aivan uudennäköinen NYQS, missä otetaan yksityinen turvallisuusala aivan uudella ajatuksella käsittelyyn. Halutaan olla koko maassa suunnan näyttäjä turvallisuusalalla.
Johtamisjärjestelmä ja organisaatio koki aika nopeankin muutoksen. Selkeästi tämä oli myös Mikon vahvuusaluetta. Uusi hallitus valittiin yhtiökokouksen valinnalla ja se aloitti toimikautensa heinäkuussa 2020. Viimein meillä hallituksessa oli myös yrityksen ulkopuolisia henkilöitä. Johtoryhmä perustetiin operatiivista työtä johtamaan. Tämän jälkeen omistajat kokoontuivat ja pohtivat omat tavoitteensa yrityksen kehittämiseen. Mitä me halutaan olla? Sen jälkeen rupesikin hahmottumaan strategia. Se luodaankin nyt kolmelle vuodelle eli vuosille 2021 – 2023. Unohdetaan liian pitkälle tuijottaminen. Vision rakentaminen tuntui olevan kaikista haasteellisin. Tässä piti näkyä meidän tahtotilamme voimakkaasti. Viimein se alkoi syntymään ja kohta huomattiinkin, että meillä on VISIO olemassa! Loistavaa! Antaa vielä ammattilaisten tehdä työnsä loppuun ja julkistetaan se sitten.
Joskus yksityisen turvallisuusalan tuottamat palvelut pidetään pakollisena pakkopullana pk-yrityskentässä. Me alamme ajattelemaan tätä pakettia nyt ihan uudella tavalla. Jokaisen meiltä palveluja ostavan yrityksen, yksityisen toimijan tai yhteisön tulee saada rahalle vastinetta. Turvallisuuden myynti on usein tunnetilan myyntiä. Jokin tunnetilassa käskee ostamaan palveluita turvallisuustason nostoa varten, jolloin tunnetila paranee. Nyt halutaan iskeä siihen, ettei myydä pelkästään tunnetilan paranemista vaan konkreettisesti sellaista mikä tukee ja helpottaa palveluiden ostajan liiketoimintoja, elämää ja olemista – ennakoivasti.
Viime aikoina edustamassani yrityksessä on tullut vain positiivisia asioita esiin. Tällä hetkellä kaikki puhaltaa yhteen hiileen. Koronanegatiivisessa ympäristössä tuo paljon valoa elämään, kun saa tehdä töitä inspiroivassa ympäristössä. Kiitos kaikille, että olette jaksaneet odottaa, kun olemme etsineet yrityksellemme oikeaa suuntaa. Nyt meillä se löytyy. Mahtavaa! Me teemme sen – yhdessä. NYQS 2.0 on rakennusvaiheessa.
Hallituksen puheenjohtaja
Rami Takamaa